دریافت آخرین ترندهای تکنولوژی

اولین کامیون هیدروژنی جهان معرفی شد

0

برند بریتانیایی ULEMCo از نسخه اصلاح شده کامیون ولوو FH16 رونمایی کرد که پیشرانه احتراق داخلی آن به جای بنزین، سوخت هیدرژن مصرف می‌کند.

شرکت ULEMCo بریتانیا یک کامیون اصلاح شده ولوو FH16 را عرضه کرده است که برای احتراق در پیشرانه احتراق داخلی از گاز هیدروژن به جای بنزین استفاده می‌کند. کامیون اصلاح شده ULEMCo با میزان آلایندگی صفر، شعاع حرکتی حدود ۲۹۰ کیلومتر و قدرت ۳۰۰ اسب بخار به عنوان یک محصول پاک و کم‌هزینه در جهت ترسیب کربن به بازار ارائه خواهد شد. 

با توجه به آمار وب‌سایت H2Stations، در حال حاضر حدود ۱۵ ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن عملیاتی در انگلستان، تعداد بیش‌تری در بقیه کشورهای اروپایی و حدود ۲۴ ایستگاه در سراسر ایالات متحده آمریکا وجود دارد. 

ایستگاه سوخت هیدروژن

اگر بخواهیم عادلانه برآورد کنیم، تعداد زیادی از خودروهایی که سوخت هیدروژن مصرف می‌کنند، در حقیقت به عنوان سلول سوختی برقی مطرح هستند. تعدادی کمی خودرو در سراسر جهان وجود دارد که از پیشرانه‌های احتراق هیدروژنی بهره می‌برند و با نام خودروی هیدروژنی شناخته می‌شوند؛ اما با توجه به انتشار آلایندگی فوق‌العاده پایین محصولات ULEMCo به نظر می‌‌رسد که کامیون اصلاح شده ولوو FH16، اولین کامیون مجهز به پیشرانه احتراق داخلی هیدروژنی با انتشار آلایندگی صفر در جهان باشد.

پیش از این ULEMCo تلاش‌هایی را برای تبدیل خودروهای دیزلی به محصولات دوگانه‌سوز با سوخت هیدروژنی انجام داده است؛ اما معرفی کامیون اصلاح شده ولوو با سوخت هیدروژن، به عنوان اولین کامیون سنگین کاملا هیدروژنی دنیا شناخته می‌شود. این کامیون، سوخت هیدروژن را در پیشرانه احتراق داخلی معمولی اما اصلاح‌شده‌ای محترق می‌کند. جالب توجه است که بدانید این پیشرانه در حقیقت برگشت به ایده اولین پیشرانه احتراق داخلی محسوب می‌شود که در سال ۱۸۰۴ توسط اسحاق دی ریواس ساخته شد. در پیشرانه دی ریواس از گاز هیدروژن به عنوان منبع سوخت استفاده می‌شد، اما تاکنون نمونه تولیدی مطرحی از آن وارد بازار نشده است. کامیون ولوو FH16 متعلق به ULEMCo حداقل ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، در حالی که با یک بار سوخت‌گیری به میزان ۱۷ کیلوگرم هیدروژن می‌تواند مسافتی حدود ۳۰۰ کیلومتر را بپیماید.

tesla semi electric truck / کامیون برقی تسلا سمی

تیم ULEMCo معتقد است که ارائه کامیون هیدروژنی می‌تواند به عنوان گزینه جذابی برای سیستم‌های حمل‌ونقل سنگین با انتشار آلایندگی صفر شناخته شود. از آن‌جا که فضای بسیار کمتری برای ذخیره مخزن هیدروژن در کامیون ULEMCo مورد نیاز است، در مقایسه با حجم زیاد باتری‌های مورد نیاز برای کامیون‌ برقی مانند تسلا سمی کارایی بیش‌تری خواهد داشت. در نتیجه با صرفه‌جویی در فضا، این کامیون هیدرژنی می‌تواند مقادیر بیش‌تری بار حمل کند. کامیون هیدرژنی علاوه بر آن از نظر هزینه اولیه و مصرف سوخت بسیار ارزان است و تبدیل پیشرانه احتراق داخلی بنزینی به نمونه هیدروژنی نیز نیاز به اصلاحات کمی دارد. 

در مقابل این فناوری با محدودیت‌هایی نیز روبرو است؛ محدوده رانندگی (شعاع حرکتی) کامیون ولوو FH16 با سوخت هیدروژن نصف کامیون الکتریکی سمی تسلا برآورد می‌شود. علاوه بر آن به دلیل نیاز دائمی خنک‌کاری مخزن نگه‌داری هیدروژن و تمایل شدید مولکول‌های هیدروژن در دماهای بالا برای نفوذ در فلز مخزن، مدیریت سوخت را در کامیون هیدروژنی ULEMCo با مشکل روبرو می‌کند.

کامیون هیدروژنی ULEMCo تا اواخر امسال به صورت آزمایشی در جاده‌های انگلستان راه‌اندازی می‌شود و به عنوان اولین وسیله نقلیه سنگین که راهی عملی و مقرون به صرفه برای ترسیب کربن ارائه می‌کند، شناخته خواهد شد. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.